سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کدام ساختمان ها 4 ناظر نیاز دارند؟

نظر

از حدود سال 93 بود که تغییراتی در روند نظارت بر ساخت و ساز بوجود آمد و این سوال پیش اومد که کدام ساختمان ها 4 ناظر نیاز دارند؟

قبل از این تاریخ در همه ساختمان ها یک ناظر برای نظارت و ارائه گزارش به شهرداری در نظر گرفته می شد.

از تاریخ ذکر شده به بعد اوایل برای ساختمان های بالای 3000 متر 4 ناظر و برای ساختمان های کمتر از آن فقط یک ناظر نظارت داشت.

سپس این مساحت به 2500 و سپس به 2000 متر تقلیل یافت.

در حال حاضر ساختمانهایی که مساحت کل آنها یعنی مجموع همه سطح های مسقف اعم از راه پله و آسانسور و طبقات مسکونی و پارکینگ ها از 2000 متر بالاتر است نیازمند استخدام 4 ناظر معماری و سازه و برق و مکانیک و همچنن به کارگیری رسمی یک نفر مجری دارای پروانه اشتغال بکار اجرا است.

بکارگیری تمامی این مهندسین برای سازندگان و انبوه سازان هزینه های زیای در بر دارد.

سازندگان هم امیدوارند بکارگیری و نظارت این مهندسین در اجرای هر چه بهتر پروژه بتواند موثر و گارگشا باشد.

هر چند در برخی موارد مشکل آفرین بوده و باعث بوجود آمدن مشلاتی هم می شود.

مجری با هزینه ای زیاد بصورت سالیانه استخدام می شود و عملا زیر نظر کارفرما و سرمایه گذار فعالیت نمی کند.

اصلا خیلی از این مجری ها در سیستمی خارج از سیستم نظام مهندسی با نصف قیمت هم مورد قبول کارفرما ها نبوده و استخدام نمی شوند!

به هر حال به نظر می رسد بکارگیری این سیستم و سعی در رفع خطاهای آن و با تجربه تر شدن مهندسین به کارآیی کم این سیستم نظارت بیافزاید.

ناظر ها چگونه تعیین می شوند؟

پس از تایید نقشه های فاز یک توسط دفتر خدمات و شهرداری مربوطه نقشه های سازه و تاسیسات به نظام مهندسی ارسال و تایید می شوند.

در حین بررسی نقشه های سازه و تاسیسات توسط نظام مهندسی بنا به درخواست مالک یا نماینده قانونی مالک ناظران توسط خود نظام مهندسی انتخاب و دستمزد آنها از مالک دریافت می گردد.